האם נהג הנפגע בתאונת דרכים אשר השתמש ברכב שאין לו ביטוח מגיע לו לקבל פיצוי כספי בשל נזק גוף ?

רבים לא יודעים כי במקרה של תאונת דרכים כאשר לנהג המעורב בתאונה לא הייתה פוליסת ביטוח חובה לרכב בתוקף, בתנאים מסוימים עליהם נדבר במאמר זה מתאפשר לו לקבל פיצוי כספי בשל נזק גוף מכוח החוק.

נכון ישנה חובה לנהוג כאשר פוליסת ביטוח החובה ברכב בתוקף. בפועל לא רק נהגים פרטים מוצאים עצמם מעורבים בתאונת דרכים כאשר אין פוליסת ביטוח חובה בתוקף אלא גם נהגים שזו עבודתם והם נדרשים לסטנדרט מיומנות וזהירות גבוהה במיוחד כגון נהגי מוניות ומיניבוסים שגם הם מוצאים עצמם ביום התאונה בלי ביטוח בתוקף.

מהפרקטיקה אליה נחשפתי, לרוב הסיבה למחדל של הימנעות מעריכת ביטוח חובה לרכב היא טעות אנוש ואין מדובר ברצון לחסוך בעלויות או חלילה אדישות לתוצאות שבנהגיה ללא ביטוח. האדם הפרטי טוען בדרך כלל כי חשב שרכש ביטוח חובה או היה בטוח שעוד לא הגיע המועד לחידוש הביטוח. נהג המונית המשכיר את הרכב לפי ימים או שעות יכול לטעון כי היה בטוח שבעל הרכב / בעל "הכובע" אחראי על נושא הביטוח והוא האמין כי קיבל את המונית מוכנה לעבודה.

טעות בהבנת החוק יכולה להוביל את המשפחה לקריסה כלכלית– כאשר המפרנס העיקרי במשפחה עבר תאונת דרכים ולא יכול לעבוד כלל או לא מסוגל להמשיך לעבוד באותם התנאים כפי שעבד טרם התאונה, בנוסף לעליות הרפואיות הכרוכות בשיקום לאחר תאונת דרכים ועזרת צד ג' כגון מטפלת המשפחה כולה יכולה למצוא עצמה במצוקה כלכלית.

בפועל רבים מהנהגים שעברו תאונת דרכים בזמן שנהגו ללא ביטוח חובה מפחדים לפתוח בהליכים משפטים נגד הנהג שגרם לתאונה על מנת לקבל פיצוי כספי בשל נזק גוף. חמור המקרה כפלים כי נהגים אלה נמנעים גם לברר את מצב הזכויות שלהם מכוח החוק טרם קבלת ההחלטה, היות והם בטוחים שבמקרה הזה החוק לא עומד לצידם ואינו מאפשר להם להיפרע על הנזק שנגרם להם.

אומנם נכון שנהיגה ללא ביטוח חובה היא אסורה אך החוק לא נשאר אדיש למקרים בהם התאונה נגרמה שלא באשם הנהג שנהג ללא ביטוח אלא באשמתו של הנהג הפוגע.

אם לפשט את המצב החוקי הנהג לא יכול לקבל פיצוי מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים אבל הוא כן יכול לקבל פיצוי מכוח פקודת הנזיקין במידה ועמד בנטל ההוכחה המוטל עליו מכוח הדין.

לצורך הדוגמה החוק מאפשר תביעה נזיקית נגד נהג שיצא לעקיפה בנתיב הנגדי על קו הפרדה רצוף והתנגש בנהג ללא ביטוח החובה או כאשר הנהג עומד ברמזור אדום ולפתע נהג אחר מתנגש ברכבו וגורם למקרה התאונה.

בפועל אין סיבה לחשוש היות ואם הנהג שנהג ללא ביטוח חובה בתוקף יכול להוכיח כי התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות של נהג אחר יכול הוא לקבל פיצוי כספי. במצב דברים זה הנהג של הרכב הלא מבוטח לתבוע את הנהג השני שגרם למקרה התאונה לפי פקודת הנזיקין, ואז יהיה עליו להוכיח, כי התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנותו של הנהג הפוגע.

דבר קריטי נוסף שנהגים אלה לא יודעים כי בתנאים מסוימים הם זכאי לפיצויים על פי פקודת הנזיקין ששם הפיצויים גבוהים יותר מהפיצויים שניתנים לנפגעי תאונות דרכים שמקבלים פיצוי במסגרת חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שכן זהו חוק סוציאלי שמפצה את כולם ללא צורך בהוכחת אשמה.

לצורך חידוד הסוגיה, הנהג הנפגע שנהג ברכבו ללא פוליסת ביטוח חובה בתוקף לא מקבל פיצוי אוטומטית אלא יש עליו חובת ההוכחה שהנהג האחר הוא זה שגרם למקרה התאונה שהוביל לנזק גוף והאשם טמון בנהיגתו הרשלנית והמסוכנת.

במאמר זה אין מדובר בייעוץ משפטי פרטני – מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום על מנת לבדוק כל מקרה לגופו.

הצטרפו לקבוצת פייסבוק המנוהלת על ידי משרדינו העוסקת בנזיקין עדכונים בפיצוי. למען קהל הלקוחות דובר השפה הרוסית אנו מנהלים קבוצה נפרדת – Адв.Таль Раби- Возмещение ущерба.

[wpforms id="138" title="true" description="true"]