החלפת ייצוג של עורך דין לתאונת דרכים – ביטול הסכם שכר טרחה

היום אני הולך לדבר על מקרה שבו אתה פנית לעורך דין שייצג אותך במקרה תאונת דרכים על מנת לקבל פיצוי כספי בשל נזק גוף ולא משנה אם זה תאונת דרכים או תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה ומסיבות השמורות איתך החלטת כי ברצונך להחליף עורך דין בתיק שלך – לאיזה סיכונים אתה חשוף ?!

החלפת ייצוג של עורך דין לתאונת דרכים – ביטול הסכם שכר טרחה

מתי מחליפים ייצוג של עורך דין בתיק תאונת דרכים עבודה

לפני שנתחיל – כבר עכשיו אני ממליץ לך לקרוא מאמר שכתבתי על איך לבחור עורך דין מומלץ לתאונת דרכים ועבודה על מנת להימנע מסיטואציה שבה עורך דין מבטיח לך – הניזוק בתאונת דרכים או תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה הרים וגבהות ביחס לפיצוי הכספי שמגיע לך.

אני מתכוון לעורכי דין שיודעים להגיד לך בדיוק כמה כסף תקבל עוד טרם שנקבע לך מומחה רפואי מטעם בית המשפט שיכול להעריך את נזק הגוף/ אחוזי הנכות שלך ו/או טרם ניהול מו"מ מול חברת הביטוח ו/או טרם הצעת פשרה מטעם בית המשפט לפני קדם משפט או לאחריו תלוי מקרה ו/או טרם הוגש תחשיב נזק ועוד..

ואם כבר מבטיחים לך מספרים, אני ממליץ לך לבקש את ההתחייבות בכתב! יחד עם התחיבות אישית לסכום המובטח ! 

כבר עכשיו אסביר כי אני לא מאמין בהבטחות ללקוחת ביחס לפיצוי הכספי שיתקבל במסגרת התביעה במקרה של תאונת דרכים ועבודה או בכלל בכל תביעה שאני מנהל ולו רק מהסיבה הפשוטה אומנם יש לי תואר שני במשפטים ואני יוצא משרד האוצר ועוד… אבל אני לא שופט ! ורק שופט יכול לקבוע מה הפיצוי הכספי שמגיע לך הניזוק בתאונת דרכים / עבודה ורק לאחר שראה אסמכתאות לנזק הפיזי שלך.

לכן אני חושב שמתפקידו של עורך דין טוב לתאונת דרכים הוא לעזור לשופט לראות את התמונה בבהירות ולהקל עליו בקבלת ההחלטה בדבר הפיצוי הכספי כאשר אסור לעורך דין לשכוח כי מתפקידו קודם כל לשרת את אינטרס הלקוח / הניזוק בתאונת הדרכים או תאונת עבודה.

מהפרקטיקה אליה נחשפתי חלק לא מבוטל מהחלפות ייצוג נובעות מכך כי עורך דין אחר מנסה לפתות את הניזוק בתאונת דרכים או תאונת עבודה בהבטחות מופרזות ביחס לפיצוי כספי שהוא יכול "להוציא לו" מבית המשפט או ליתר דיוק מחברת הביטוח.

הפרדוקס – סיבה נוספות להחלפת ייצוג נובעות מהמקרים בהם הובטח ללקוח סכום פיצוי מופרז  במעמד חתימת הסכם שכר טרחה ובפועל בית המשפט ו/או חברת הביטוח מציעות למשל בהסכם פשרה סכומים נמוכים משמעותית ואז לפתע המייצג (עו"ד) מנסה לשכנע את הלקוח להסכים לסכומים נמוכים אלה למרות שבהתחלה הבטיח ללקוח ניזוק בתאונת דרכים כי יקבל פיצוי כספי הרבה יותר גבוהה ! ברור שבמקרים אלה נוצר משבר אימון בין הלקוח לעו"ד שבסופו של דבר מוביל לפיטורי העו"ד.

איך מחליפים ייצוג של עורך דין בתיק תאונת דרכים עבודה

קדימה נתחיל ⇐ זכותך המלאה כלקוח / ניזוק להחליף ייצוג בתיק תאונת דרכים ולא ממש משנה באיזה שלב התיק שלך נמצא, לא ניתן לחפות עליך את הייצוג כן ניתן לדרוש ממך לקבל תשלום בעד עבודה שנעשתה בפועל.

שאלה ששואלים אותי פעמים רבות היא איך הלקוח יודע מה העורך דין שלו עשה בפועל בשביל לקדם את האינטרסים של הלקוח דהיינו קבלת הפיצוי הכספי בעקבות תאונת דרכים ו/או תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה.

בקצרה אסביר עצם העובדה כי העורך דין ניפגש איתך נתן לך ייעוץ אישי פרטני על סמך מסמכים רפואיים שבדק או על סמך חוות דעת שמאי או בכלל על סמך השיחה איתך כאשר הוא ניתח את מקרה התאונה – כבר מזכה אותו בקבלת תשלום בעבור הזמן שהשקיע. 

החלפת עורך דין לתאונת דרכים באמצע הליך – מה זה אומר בפועל מה הסיכונים שלי והאם כדאי בכלל להחליף עו"ד מייצג בתביעות גוף

אוקי לאחר שהבנו כי צריך לשלם לעורך דין על עבודה שנעשתה עבורך בתיק תאונת דרכים, נשאלת השאלה איך יודעים להעריך נכון את כמות שעות העובדה שהושקע בתיק ובהתאם לגזור את שכר הטרחה שמגיע לעורך דין שמפסיק לייצג אותך במקרה תאונת הדרכים למול חברת הביטוח.

לצורך כך צרפתי דוגמה שמציע החוק באשר תגמול עורך דין בתיק תאונת דרכים.

דוגמה להסכם שכר טרחה בתיק תאונת דרכים

הוסכם בין הלקוח ועוה"ד שתלשום שכר טרחת עורך הדין ישולם לעוה"ד באחוזים מתוך הסכום הכולל שיקבל הלקוח ו/או הסכום הכולל שיפסק לטובת הלקוח ע"י בית המשפט (כולל מקדמות ותשלומים תכופים) כדלקמן:

8% – מהסכום הכולל שיקבל הלקוח בפשרה לפני הגשת התביעה לבית המשפט, בתוספת מע"מ מהסכום שהוסכם לשלם.

11% – מהסכום הכולל שיקבל הלקוח בפשרה לאחר הגשת כתב התביעה לבית המשפט, בתוספת מע"מ מהסכום שהוסכם לשלם.

13% – מהסכום הכולל שיקבל הלקוח ו/או הסכום הכולל שייפסק לטובתו בערכאה ראשונה ללא כל קשר לתוצאות הערעור בתוספת מע"מ מהסכום שהוסכם לשלם.

הפסקת ייצוג עוד טרם הוגשה התביעה בתיק תאונת דרכים

שאלה למתקדמים – מה קורה במקרה שלקוח מחליט להפסיק ייצוג עורך דין עוד טרם שהעורך דין הספיק להגיש את תביעה של הניזוק בתאונת הדרכים – האם במצב דברים זה מגיע לעורך שפוטר מתפקידו לקבל את כל 8% שיפסוק בית המשפט?

אני טוען כי למקרה זה יש לאמץ את המלצתה של וועדת האתיקה של עורכי הדין העוסקת בדיוק במקרים מהסוג הזה, החישוב הוא כדלקמן:

במידה והפסקת הטיפול תהיה לפני הגשת תביעה לבית המשפט, ישלם הלקוח לעוה"ד שכ"ט בשיעור של 33.3% משכר הטרחה המוסכם בסעיף 1 להסכם זה.

בדוגמה שלנו סעיף 1 קובע כי מגיע לעורך דין לקבל שכר טרחה בגובה 8% – מהסכום הכולל שיקבל הלקוח בפשרה לפני הגשת התביעה לבית המשפט, בתוספת מע"מ מהסכום שהוסכם לשלם דהינו 33.3% מ – 8% והיתרה יקבל עורך הדין החדש שהחלטתם להמשיך לעבוד איתו על מנת לקבל את הפיצוי הכספי.

הפסקת ייצוג לאחר שהוגשה התביעה בתיק תאונת דרכים

אם הלקוח החליט להפסיק את טיפולו של עורך הדין בתביעה בשלב שלאחר הגשת התביעה ולפני הדיון בבית המשפט, ישלם הלקוח לעורך הדין שכר טרחה בשיעור של 50% משכר הטרחה המוסכם בסעיף 1 להסכם זה.

למה זה צריך לעניין את הלקוח שכר הטרחה שיקבלו עורכי הדין בתיק שלו – שיפתרו את זה לבד ביניהם זו הבעיה שלהם – אז זהו שלא !

כדאי מאוד שעורך הדין שאותו אתם מפטרים ועורך דין החדש שאותו אתם הולכים לגייס לצורך מימוש זכויות וקבלת פיצוי כספי יהיו מרוצים וכן – כדאי מאוד ששניהם יהיו מרוצים וישתפו פעולה אחד עם השני !

סיבה ראשונה – עורך דין שטיפל בתיק שלכם פעל בהתאם לאסטרטגיה מסוימת (ביקש מינוי מומחים מטעם בית המשפט, ערך תחשיב נזק ועוד..) אסטרטגיה זו הוא גיבש טרם תחילת הטיפול בתיק שלך על מנת שתקבלו פיצוי כספי ולכן כדאי מאוד שיהיה מעבר חלק בין עורכי דין על מנת שישתפו הם פעולה אחד עם השני לטובתך כי אם העורך דין השני לא יודע מה היה בניהול מו"מ מול חברת הביטוח או מדוע פעל העורך דין הראשון בתיק כפי שפעל – תנחשו מה יהיו התוצאות- רמז – זה לא יעבוד לטובתך וההפך הוא הנכון זה עלול לפגוע בך.

שיתוף פעולה בין עורכי דין בזמן החלפת ייצוג הוא קריטי ונחוץ להצלחה בניהול תיק של תאונת דרכים.

סיבה שניה – אם בהמשך יסתבר לעורך דין השני כי מדובר בתיק הפסד נוכח העובדה כי העורך דין הראשון יבוא בדרישת תשלום בעד העבודה שנעשתה טרם החלפת הייצוג וזה יקטין משמעותית את שכר הטרחה שיקבל העורך דין השני – תנחשו מה – אין ארוחות חינם – אם מדובר בתיק הפסד לעורך דין השני – אני לא יודע באמת כמה זמן ומשאבים הוא ישקיע בתיק שלך וזו האמתאין עסק שאוהב להשקיע זמן במקום שאין לו פוטנציאל רווח.

עורך דין הראשון יכול בתנאים מסוימים להגיש תביעה נגדך ונגד העורך דין השני במקרה שבו לא קיבל את שכרו בעד עבודה שעשה בתיק תאונת דרכים – וזה יכול לטרפד את המוטיבציה של העורך דין השני להשקיע מזמנו ומכוחו בתיק שלך לטובת קבלת פיצוי כספי בשל נזק גוף נוכח העובדה כי הוא יצטרך במצבים מסוימים להתחלק בשכרו עם העו"ד הראשון.

סיום התקשרות עם עורך דין בתיק תאונת דרכים

המלצה חמה – מחד גיסא לדבר עם העורך דין הראשון שייצג אותך בתיק תאונת הדרכים על האופציה של החלפת ייצוג ולבקש ממנו לקבל דרישת תשלום במקרה שכזה על מנת שתדע כמה אתה צריך לשלם לו כאשר יתקבל הפיצוי הכספי מחברת הביטוח.

מאידך גיסא לדבר בצורה גלויה עם העורך הדין השני/החדש ולחשוף אותו לעובדה כי יש כבר עורך דין שמטפל במקרה שלך וכן לחשוף בפניו כמה דורש העורך דין הראשון מכוח הסכם השכר טרחה בעד עבודתו שכבר עשה בתיק- זה יאפשר לעורך דין השני לקבל החלטה מושכלת בייחס לכדאיות של העבודה על תיק תאונת הדרכים שלך.

בנוסף העורך דין השני צריך לשלוח מכתב לעורך דין הראשון על החלפת ייצוג בתיק תאונת דרכים ובמידה ותחליט להסתיר את העובדה כי כבר היה טיפול של עורך דין קודם בתיק אתה חושף את העורך דין השני לאי נעימות בלשון המעטה למול העורך דין הראשון ולמול וועדת האתיקה  של עורכי הדין – ואתה ממש לא רוצה לפגוע בעורך דין שלך שמתפקידו לשמור על האינטרסים שלך מכוח החוק ולעזור לך לקבל פיצוי כספי בשל נזק גוף.

⇐יש האומרים כי דרך ארץ קדמה לתורה – המלצתי החמה היא תמיד לשלם לאדם שעבד בשבילך כמובן בהתאם לעבודה בפועל, כל מקרה ומקרה צריך להיבחן לאור הסכם השכר הטרחה וגם לאור ההתנהלות בפעול בתיק התביעה.

 

נ.ב ⇐ שאלה שחוזרת על עצמה במקרה של החלפת ייצוג בעניין התחייבות בלתי חוזרת לתשלום שכר טרחה. 

אני אישית טוען כי זה בסדר ולגיטימי בתנאים מסוימים להמליץ לניזוק בתאונת הדרכים/ עבודה לחתום על מסמך שבו הלקוח מתחייב להמציא לעוה"ד שפוטר מייצוג התחייבות בלתי חוזרת שלפיה יעביר עורך הדין החדש מתוך כספי הפיצויים שיגיעו לניזוק בתאונת הדרכים, את שכר הטרחה שמגיע לעוה"ד הראשון על פי הסכם שנכרת בין הצדדים. כמובן כל מקרה תמיד יש לבדוק לגופו !

כמובן כל מקרה יש לבחון לגופו באפן פרטני ובהתאם למוסכם בין העורך דין ללקוח במעמד חתימת הסכם ההתקשרות / הסכם שכר טרחה.

הצטרפו לקבוצת פייסבוק המנוהלת על ידי משרדינו העוסקת בנזיקין עדכונים בפיצוי. למען קהל הלקוחות דובר השפה הרוסית אנו מנהלים קבוצה נפרדת – Адв.Таль Раби- Возмещение ущерба.

[wpforms id="138" title="true" description="true"]