פציעה בזמן ספורט אתגרי – פיצוי כספי בעקבות תאונה עם נזק גוף | תאונת ספורט

מה עושים כאשר בזמן פעילות ספורטיבית אתגרית כגון רחיפת מצנחים, רכיבה על סוסים, אופני הרים, ראפטינג בנהר ועוד.. המשתתף בפעילות נפצע ונגרם לו נזק גוף… מי יפצע אותו במצב דברים שכזה?

נשאלתי בפורום לא מעט על הנושא של פציעה בזמן פעילות ספורטיבית ובעיקר על הנושא של פיצוי כספי בעקבות נזק גוף במהלך פעילות ספורטיבית.

השאלות מאתגרות יותר כאשר ואני מדגיש כאשר המשתתף בפעילות הספורטיבית האתגרית חתם על טופס שבו רשום שחור על גבי לבן כי במידה והמשתתף ינזק כתוצאה מהפעילות הספורטיבית הוא לא יכול לבוא בטענות למארגנים או לחברה הפעילה את הפעילות האתגרית – למעשה המשתתף חתם על סוג של תניית פטור וגם הצהיר כי הוא מסתכן מרצון ועל דעת עצמו בלבד.

פיצוי על תאונה שנגרמה במהלך ספורט אתגרי

חתמתי על הסכנות מרצון האם זה פותר מאחריות את המארגנים של הפעילות הספורטיבית מאחריות ?

אוקי נתחיל מהתחלה, כאשר משתתף הרוצה לקחת חלק פעיל בפעילות ספורטיבית אתגרית בדרך כלל מזהירים אותו מראש מה הם הסכנות הצפיות בפעילות שכזו.

אבל בואו לא נהיה תמימים, בעל עסק המפעיל את הפעילות הספורטיבית לא אומר בדרך כלל ללקוחות הפוטנציאלים שלו כי יש סיכוי גבוה כי תשבור את עמוד השדרה הצווארי ותהיה נכה לכל החיים שלך…

בדרך כלל יאמרו למשתתף הרוצה לקפוץ באנג'י  כי החברה עוסקת שנים רבות בתחום והכל יהיה בסדר אתה בידיים טובות, כן יש סכנה כי ימתחו לך השרירים, צוואר תפוס, תרגיש סחרחורות, הקאות אבל כל אלה כתוצאה מהאדרנלין שיזרום בדם שלך כתוצאה מהקפיצה…

♦ אני לא בטוח כי מזהירים את המשתתפים בפעילות אודות הסכנה כי בזמן קפיצת באנג'י החבל יכול להיקרע ו/או הרגליים יכולות להשתחרר מהחבל – וזה קורה במציאות !!! 

אז מה זה אומר בעצם ?

⇐ לפני שהמשתתף בפעילות ספורטיבית אתגרית חותם על טפסים כאלה ואחרים יש חובה להסביר לו בצורה ברורה ואמתית מה הם הסכנות שבפעילות ולא יהיה בסדר כולם עושים את זה תחתום פה ותשלם בקופה.

⇐ יש צורך לברר מצב רפואי קודם של המשתתף בפעילות הספורטיבית. אני לא בטוח שזה רעיון טוב לעלות למתקן בנג'י חולה אפילפסי שקיבל התקף לב רק לפני שבוע – ולזרוק אותו מגובה.

⇐ עצם העובדה כי המשתתף הבין את הסכנות מהפעילות האתגרית הספורטיבית לא פותרת מאחריות את בעל העסק המארגן את הפעילות הספורטיבית לטיב ותקינות המתקנים הספורטיביים ואיכות המקצועית של המדריכים.

מה אומר החוק ובית המשפט ?

⇐ ההגנה לבעל עסק בטענה של הסתכנות מרצון חלה אם הניזוק – ידע והעריך, או יש להניח שידע והעריך, את מצב הדברים שגרמו לנזק וכי חשף את עצמו או רכושו למצב זה מרצונו.

⇐ על פי ההלכה, על מנת שתתקבל טענת הסתכנות מרצון, יש להוכיח כי לא רק שהמשתתף ידע את הסיכון והעריכו נכונה. עליו להראות כי המשתתף 'נתקל בסיכון הנדון בנסיבות שיש בהן כדי להצביע על כך שהוא קיבל על עצמו את הסיכון הזה מרצונו, בהכרה חיובית וברורה של הסכנה, בידיעת זכותו להישמר מפניה, ובבחירה חופשית להסתכן בכל זאת – לא מפאת לחץ או כפיה מצד בעל העסק, אלא מטעמיו שלו עצמו.

⇐ על פי ההלכה, הניזוק צריך להיות מודע לעובדות אשר גרמו להגברת הסכנה במקרה המסוים. עליו לדעת על ההתרשלות או לחלופין, על האפשרות כי בעל העסק יתרשל בעתיד, ולהסכים לקבל על עצמו את הסיכון הנובע מהתרשלות זו, ואת ההפסד הכרוך בנזק, ככל שיארע.

מה קורה כאשר המשתתף חתם על טופס שבו הוא מצהיר גם אם יגרם לו נזק גוף בשל פעילות ספורטיבית אתגרית בעל העסק או המארגן של הפעילות לא יהיה אחראי כלפיו ?

אני אישית לא ממש מבין כיצד בעל עסק המספק שירותי ספורט אתגרי לקהל הרחב יכול להסתמך על מסמך מהסוג של תניית פתור,במקרים שבהם בפועל הרשלנות שלו היא זו שהובילה לנזק גוף של המשתתף בפעילות.

אבל למה להסתמך על מה שאני חושב כאשר בית המשפט כבר דיבר על סוג הטפסים האלה וכך הוא קבע:

תניית פטור בחוזה אחיד, שעניינה נזקי גוף, בטלה בשל היותה נוגדת את תקנת הציבור.

רגע מה זה חוזה אחיד והאם במקרה שלי מדובר בחוזה אחיד ?

⇐ חוזה אחיד בדרך כלל מנוסח על ידי בעל העסק והוא נועד לכל אותם המשתתפים שרוצים לעסוק בפעילות הספורטיבית האתגרית כאשר למשתתף בעצמו אין את האפשרות לשנות את תנאי החוזה ואת סעיפיו מדובר בחוזה שחל על כל המשתתפים בצורה אחידה.

לסיכום – חשוב לי להדגיש כי לא כל פציעה במהלך פעילות ספורטיבית אתגרית בהכרח משליחה על המקצועיות והמיומנות של בעל העסק והמדריכים וכן לפעמים המשתתפים בעצמם מתרשלים ולא מקשיבים להנחיות של המדריכים וכתאוצה ישריה מכך נגרם להם נזק גוף.

בנוסף אני ממליץ תמיד לבדוק את האופציה לערוך ביטוח לפעילות ספורטיבית כי בזמן אמת טוב לדעת כי יש גוף פיננסי שיכול לעזור לך להשתקם.

עדכון 29.11.2018

בעקבות הפוסט שפורסם לפני חודש העוסק בפציעה בזמן ספורט אתגרי, שלח לי אחד הקוראים את הסרטון הבא שלדעתי באמת מבהיר בצורה ברורה מה היא פציעה בזמן ספורט אתגרי:

חשוב להדגיש כי במקרה של תאונה בעקבות פעילות ספורטיבית אתגרית אני ממליץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום, פורום תאונות זה לא נועד להחליף ייעוץ משפטי פרטני ואישי. 

הצטרפו לקבוצת פייסבוק המנוהלת על ידי משרדינו העוסקת בנזיקין עדכונים בפיצוי. למען קהל הלקוחות דובר השפה הרוסית אנו מנהלים קבוצה נפרדת – Адв.Таль Раби- Возмещение ущерба.