הוכחת היקף עבודה אצל מעסיק – בקשה לקבלת דוח איכון טלפון

היום אדבר על סוגיה מאוד נפוצה בסכסוך בין עובד למעסיק והיא הוכחת היקף עבודה אצל מעסיק.

לצורך דוגמה אספר על מקרה שהגיע לפתחו של בית הדין לעבודה, מדובר בנהג שעבד שעות נוספות בקו חלוקה, היו ימים  שהעובד עבד 12 שעות ביום וגם יותר.

כאשר היחסים בין הצדדים עלו על סרטון בין היתר בשל הפרשות לפנסיה שלא הופרשו כדין וכן גם הלנת שכר – הועלתה הטענה על ידי המעסיק כי העובד משקר ביחס להיקף השעות שעבד בפועל אצל המעסיק וכי שכרו שולם כדין בנוסף לזכיות הסוציאליות שהופרשו כדין.

בפועל מדובר במילה של העובד כנגד המילה של המעסיק אז למי יש עדיפות כאשר מדובר בגרסאות סותרות ביחס להיקף שעות עבודה אצל המעסיק.

הוכחת היקף עבודה אצל מעסיק בקשה לקבלת דוח איכון טלפון
הוכחת היקף עבודה אצל מעסיק – טל רבי עורך דין

היום לא אתמקד בחובת המעסיק לנהל פנקס נוכחות על כך הרחבתי כך בעבר בפורום – > מה עושים כאשר המעסיק לא רוצה לשלם שעות נוספות ? | פיצויים על שעות נוספות.

ראה סעיף 27 האומר כדלקמן: "מעסיק חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית, ובו יירשמו הפרטים שייקבעו בתקנות".

בקצרה אזכיר כי במידה והמעסיק לא מנהל פנקס נכוחות מסודר כפי שמחייב אותו המעסיק אזי מחדל זה פועל לרעתו וגרסתו של העובד עדיפה כל עוד קיים תיעוד מצדו של העובד כמובן לשעות העבודה להם הוא טען.

היום נדבר על טריק קטן שהוא גדול – בקשה לקבלת דוח איכון טלפון !

המעסיק ערך פנקס נוכחות מסודר שלא תאם את דוח הנוכחות שטען לו העובד לכן סעיף 27 לחוק לעיל לא ממש עוזר לנו לפתור את הסתירה בין הגרסאות.

לכולנו יש טלפון נייד וכולנו מסתובבים עם הטלפון הנייד שלנו יום יום ולכל מקום – לכן למה שלא נפנה ונשאל את "הטלפון שלנו" איפה הינו ומה עשינו ?

מה שעזר לפתור את הפלונטר הוא העובדה כי הסברתי למעסיק כי יש בכוונתנו להגיש בקשה למתן צו לקבלת דוח איכון לטלפון שלו ושל העובד הראנו גם אסמכתאות שבתי הדין לעבודה נותנים גם נותנים את הצווים ולכן הפתרון לחקר האמת הוא פשוט – פשוט מאוד.

במקרה דנן הרמז נקלט בהצלחה.

אבל אתם שואלים בטח על איזה אסמכתאות אני מדבר שבזכותם ניתן להוכיח את היקף העבודה אצל מעסיק ואיך זה קשור לבקשה למתן צו לקבלת דוח איכון טלפון.

נדבר תכלס -הפסיקה קבע לא פעם כי דוחות איכון מתקבלים בהליך משפטי בבית הדין לעבודה כראיה שיש בה לסייע במחלוקות בין עובד למעסיק והם נבחנים כראיה קבילה מול כלל הראיות ונסיבות העניין.

הצדדים צריכים להוכיח כי הדוחות היכון שגויים – מדובר בנטל לא קל.

במקרה אחר מעסיק הוא זה שביקש מבית הדין לעבודה לקבל צו למתן דוח איכון טלפון נייד של עובד בין היתר המעסיק ניסה להוכיח כי העובד לא כל זמן "העבודה" היה במקום העבודה פיזית.

המעסיק גם ניסה להוכיח כי במקביל לעבדותו אצל המעסיק העובד עבד במקום עבודה נוסף.

המעסיק ביקש גם להוכיח כי העובד לא עבד שעות נוספות במקום העסק כפי שטען בפני בית הדין לעבודה.

העובד התנגד למתן צו המאפשר לקבל דוח איכון טלפון נייד כאשר בין היתר טען כי על הטענות של המעסיק מוכחשות הין ביחס לעבודה בשעות נוספות והן ביחס לעבודה נוספת.

בנוסף העובד ביקש להזכיר כי מתן צו המאפשר למעסיק לקבל דוח איכון טלפון נייד של עובד הינה פגיעה מאוד קשה בפרטיות של העובד.

ומה פסק בית הדין לעבודה בקצרה – הזכות לפרטיות של העובד הינה יחסית.

במקרה דנן המידע המבוקש על ידי המעסיק, דהיינו קבלת דוח איכון טלפון על מנת ללמוד אודות הימצאותו של העובד הינה קריטית למחלוקת שבין הצדדים.

כאשר העובד טוען כי עבד ועבד שעות נוספות והמעסיק טוען לא עבד אצלו אלא אצל מעסיק אחר ובטח שאצלו לא עבד שעות נוספות – דוח האיכון יכול לשפוך אור.

יש להבין כי במקרה דנן אני מדבר על מידע הנאגר באמצעות מכשיר טלפון נייד, שניתן לעובד על ידי מעסיקו וזאת לצורך עבודתו.

אני לא מדבר על מכשיר טלפון פרטי השייך לעובד והעובד עושה בו שימוש לצורך עבודתו. למרות שבמקרים מסוימים אני לא רואה מניע מלאפשר קבלת מידע מטלפון אישי של העובד במיוחד כאשר חלק מהנתונים ניתן להסתיר / להשחיר.

בית הידן התייחס לעובדה כי נתוני האיכון הנמסרים על ידי חברת הסלולר עלולים לטמון בחובם גם "מידע עודף".  למשל מידע אודות מקום הימצאו של העובד שלא לצורכי עבודתו.

על כן, נקודת האיזון הראויה היא בהעברת נתוני האיכון קודם כל לעובד אשר יהא רשאי להשחיר את המידע העודף.

טיפ קטן לקולגות כאשר מנהלים תיק שבו מקום העובד או המעסיק פיזית שנוי במחלוקת ויש בכך לתרום לפתרון הסכסוך בין הצדדים

טיפ קטן נוסף מהניסיון של בשטח, אני יודע שחלק מטלפונים של אנדרואיד שומרים מקום פיזית של המשתמשים שלו. זה ברמת התוכנה שגוגל שומרת כל עוד המשתמש מאשר זאת.

ממש יצא לי לאתר ללקוח שלי היכן היה לפני שנתיים לפני מועד הגשת התביעה בבית הדין לעבודה, בימים ספציפיים ובאיזה ציר תנועה זז ובאיזה שעות לאורך כל היום בימים הרלוונטיים.

במקרה דנן לא הייתי צריך בכלל להגיש בקשה לצו לקבלת דוח איכון טלפון, המידע שהטלפון האישי של העובד סיפק לנו – הספיק מעל ומעבר על מנת להוכיח את היקף העבודה אצל המעסיק.

מה קורה אם המעביד לא הפריש לקרן פנסיה ו/או הפריש באיחור ניכר – האם יש קנס למעסיק ?

איך אני מקבל דמי אבטלה בתקופת הקורונה בלי לחכות 90 יום

האם המעסיק יכול לדרוש כסף בחזרה מהעובד בסיום יחסי עבודה

מה עושים כאשר המעסיק לא רוצה לשלם שעות נוספות ? | פיצויים על שעות נוספות

אישור מחלה פיקטיבי | נופש או לימודים בזמן חופשת מחלה | פורום תאונת עבודה

האם המעסיק יכול לדרוש כסף בחזרה מהעובד בסיום יחסי עבודה

פיטרו אותי מהעבודה בזמן מחלה האם חוקי ?

המעסיק עוקב אחרי בעבודה מה עושים | פרטיות בעבודה מה מותר ואסור

התקף לב שנגרם בעקבות סכסוך בעבודה מזכה אותך בפיצוי

האם מותר לחייב עובד ו/או מועמדים חדשים לעבודה בבדיקת פוליגרף ?

חשוב לציין כי כל מקרה יש לבחון לגופו באופן פרטני ולכן אני ממליץ כי תפנו לעורך דין העוסק בתחום – בהצלחה.