האם מותר לחייב עובד ו/או מועמדים חדשים לעבודה בבדיקת פוליגרף ?

מעסיקים שואלים אותי לא פעם האם מותר לחייב עובד לעבור בדיקת פוליגרף. בנוסף אני נשאל האם מותר לשאול שאלות אישיות בזמן בדיקת פוליגרף כגון האם העובד גנב בעבר אצל מעסיקים אחרים ו/או נחשד בגניבה ו/או האם הוא משתמש בסמים, אלכוהול ובאיזה תדירות.

העובדים הפונים לקבלת עזרתי שואלים אותי מה ההשלכות אם יסרבו לעבור בדיקת פוליגרף ?

האם עובד שמסרב לעבור את בדיקת הפוליגרף מאפשר למעסיק לפטר אותו לאלתר ולשלול ממנו זכויות סוציאליות / פיצוי פיטורים / לקזז כספים מהמשכרות של העובד.

האם הסירוב של העובד לעבור בדיקת פוליגרף לכשעצמו מלמד על האשם של העובד המפחד לחשוף את האמת – אמת שלא בהכרח תפעל לטובתו של העובד.

כן יש עובדים שפוטרו בגלל שלא הסכימו לעבור בדיקת פוליגרף ומבקשים לדעת האם מגיע להם פיצוי כספי – וכבר עכשיו אומר – במקרים מסוים אכן מגיע לעובד פיצוי כספי בגין איזה עילות אפרט במאמר היום.

האם תוצאות בדיקת פוליגרף שעבר העובד שנחשד בגניבה / שקר ובדיקת הפוליגרף פועלת לרעת העובד מחייבת את העובד על כל המשתמע מכך  ?

האם יש קשר בין הדרישה מהעובד לעבור בדיקת פוליגרף בחשד לגניבה / שקר לבין תביעת לשון הרע  / לשון הרע משתמעת נגד המעסיק ?

בקצרה אומר מעסיק יקר – תכין את הארנק, הדרישה לחייב עובד ו/או מועמד חדש לעבודה לעבור בדיקת פוליגרף יכולה לעלות לך כסף ולא מעט. לכן מעסיק יקר אם אתה שוקל לדרוש בדיקת פוליגרף מהעובדים שלך, מומלץ כי תעשה זאת בתבונה.

מותר או אסור בדיקת פוליגרף לעובד קיים ו / או למועמדים חדשים לעבודה טל רבי עורך דין ויועץ עסקי
סירוב לבדיקת פוליגרף ו/או אי מעבר בדיקת פוליגרף – מה אומר החוק ?

האם מותר לכפות / לחייב עובד לעבור בדיקת פוליגרף

פנה אלי בחור צעיר שטען כי המעסיק שלו שם לב כי ישנו חוסר במלאי בחנות ולכן ביקש ממנו לעבור בדיקת פוליגרף.

בהתחלה הבחור הסכים אך לאחר מספר ימים של מחשבות טורדניות חזר בו מהסכמתו= וסרב לעבור את בדיקת הפוליגרף.

הבחור הסביר לי כי בעבר הוא עבר בדיקת פוליגרף במקום עבודה אחר והתשובות לא ממש יצאו חד משמעית לטובתו ולכן בסופו של יום הביאו את המערכת היחסים עם המעסיק הקודם על סרטון בגלל חוסר אמון שנוצר.

לכן כאשר המעסיק ביקש ממנו לעבור בדיקת פוליגרף במקום העבודה הנוכחי הוא חושש כי התוצאות שוב יהיו מעורפלות ולא חד משמעיות מה שיכול להוביל לחוסר אמון בין הצדדים כפי שהיה במקום העבודה הקודם.

עוד הדגיש הבחור כי עצם המחשבה על לעבור בדיקת פוליגרף גורמת לו לפחד ודופק מואץ מה שיכול להוביל שוב לתוצאות לא נכונות בבדיקה. בין היתר טען הבחור כי במקום לדחוק בו לעבור את הבדיקה פשוט יותר לשים מלצמות בעסק ובכך למנוע לו את עוגמת הנפש.

הבחור לא הסתיר את העובדה כי פחד כי המעסיק הנוכחי ישאל אותו שאלות על שימוש אישי בסמים וכן עוד שאלות שלא בטוח שירגיש איתם בנוח.

האם סירוב העובד לעבור בדיקת פוליגרף יכולה לשמש עילה לפיטורים ?

בקצרה אומר כי לבחור במקרה לעיל יעצתי לסרב לעבור בדיקת פוליגרף. כן אני יודע שלא כל אחד יסכים עם גישתי, אך ישנם מקרים שאין מנוס והעובד רשאי לסרב לעבור בדיקת הפוליגרף במקום העבודה.

במקרה לעיל המלצתי לבחור להסביר למעסיק בכתב מדוע הוא מסרב לעבור את הבדיקה ובעיקר לשתף את המעסיק בלחץ הנפשי והפיזי שהבדיקה גורמת לו כאשר בדיקת הפוליגרף  והחשדות של המעסיק כלפיו גורמות לו לעוגמת נפש של ממש.

טיפ קטן שחוסך הרבה זמן וכסף בעתיד : תשתדלו לתעד את הפניות למעסיק ו/או לעובד בכתב. כן גם WhatsApp‬ ו/או הודעת SMS זה בסדר רק תשתדלו לנסח את המסר בצורה מכבדת וראויה ולא פחות חשוב עניינית – על מנת שאחר כך מי מהצדדים לא יבוא בטענות כאלה ואחרות.

במקרה לעיל היו דרכים פוגעניות פחות לגלות את הסיבה לחוסרים במלאי בין היתר על ידי מצלמות מעקב במקום העסק כאשר העובד לא התנגד לכך וכן עריכת רישומים מסודרים יותר.

וכן לעובד יש זכות להתנגד להצבת מצלמות מעקב במקום העבודה – כתבתי על כך בהרחבה בעבר כאשר הסברתי כי לעובד יש זכות לפרטיות גם במרחב העבודה של המעסיק.

האם העובד הסכים לעבור בדיקת פוליגרף יכול הוא לטעון לאחר מכן כי הסכמתו אינה קבילה ולכן אין להתייחס לבדיקת הפוליגרף כממצא עובדתי?

כן העובד יכול לטעון בדיעבד כי אין להתייחס לבדיקת הפוליגרף, מאחר והסכמתו לעבור את הבדיקה נכפתה עליו על ידי המעסיק / מנהל.

הרי במקרים בהם העובד טוען בדיעבד כי יש לפסול את בדיקת הפוליגרף שכבר נעשתה בפועל ותוצאותיה ידועים לצדדים, ניתן ללמוד כי הבדיקה אישרה את החשדות של המעסיק / מנהל בדבר גניבה / שקר כלשהו של העובד וממצאי בדיקת הפוליגרף פועלים לרעת העובד.

במקרים אלה המעסיקים פונים אלי לאחר שכבר הוגשה נגדם תביעה על ידי העובד ו/או נשלח להם מכתב דרישה מעו"ד של העובד שעבר את בדיקת הפוליגרף.

מעסיקים אלה לא מבינים בכלל את העילה שיש לעובד כי לטענתם העובד הסכים לעבור את בדיקת הפוליגרף ובמרבית המקרים המעסיק שילם לעובד בגין הזמן שנדרש להשקיע בגין בדיקת הפוליגרף וכן שילם על הבדיקה עצמה משכך איזה עילה יש לעובד שואלים אותי  המעסיקים בתמיהה?

נתחיל מזה שהעובד יכול להיעלב ולהיפגע רגשית מהדרישה עצמה לעבור את בדיקת הפוליגרף בגין חשדות לגניבה / שקר כלשהו.

הרבה פעמים המעסיק/ מנהל צוחק עד דמעות ואומר לי: "הוכחתי באמצעות בדיקת הפוליגרף שהוא גנב ושקרן ועכשיו הוא נעלב לי ולכן אני צריך לשלם לו פיצוי כספי ?" 

בנוסף כאשר המעסיק מבקש כי העובד יעבור בדיקת פוליגרף בחשד לגניבה / שקר כלשהו אין הרבה ברירה לעובד והוא צריך להסכים כי אם לא יסכים, המעסיק במרבית המקרים יכול לטעון כי הסירוב לעבור בדיקת פוליגרף יכול להעיד על עצמו (בלטינית: Res Ipsa Loquitur) ומכך המעסיק יכול להסיק כי העובד גנב ושקרן וכתוצאה מכם יכול לפטר אותו ולשלול את הזכויות שלו.

אספר כי ראיתי גם מקרים שבהם המעסיק מקזז כספים מהמשכורת של העובד בטענת קיזוז רק כתוצאה מכך כי העובד לא הסכים לעבור את בדיקת הפוליגרף, שלא לדבר על מקרים כאשר העובד עבר את בדיקת הפוליגרף והבדיקה לא פעלה לטובתו של העובד.

במקרים בהם בדיקת הפוליגרף לא פעלה לטובת העובד, המעסיק במקרים רבים בטוח כי מותר לו לקזז כל סכום מהשכר של העובד כי לדעתו בדיקת הפוליגרף קבילה כראיה ויש לה משקל מכריע.

בנוסף יש מקרים שבהם המעסיק שולל מהעובד את הזכות לפיצוי פיטורים רק על סמך תוצאות הבדיקה.

להרחבה לעניין העילות שיש לעובד אפרט בהמשך הכתבה לעת עתה אסביר כי לעובד אין באמת יכולת להחליט האם רוצה הוא לעבור את בדיקת הפוליגרף או לא רוצה, שכן לא ניתן להתעלם מההשלכות ישירות ו/או עקיפות של הסירוב לעבור את הבדיקה.

בדיקת פוליגרף ככלי למיון מועמדים לעבודה ו/או בדיקת אמינות של עובדים קיימים

אני טוען כי לא בכל מקרה ניתן לדרוש בדיקת פוליגרף ככלי למיון מועמדים לעבודה ואו של עובדים קיימים.

בית הדין לעבודה התייחס כבר בעבר לסוגיה של דרישת בדיקת פוליגרף מהעובדים והדגיש כי יחסי הכוחות בדיני עבודה אינם שוויוניים והעובד ואו מועמד חדש לעבודה נמצא בעמדת נחיתות.

כאשר מעסיק מבקש מעובד לעבור בדיקת פוליגרף לעובד לא נותרת ברירה אלא להסכים שכן אם לא יסכים, יסיק מעסיקו כי העובד אשם, לכן להסכמת העובד להיבדק בבדיקת פוליגרף אין כל משקל.

בתי הדין לעבודה דנו בהרחבה בחובת תום הלב והנאמנות של עובד כלפי מעסיקו, במהלך ראיון  עבודה, במהלך תקופת העבודה ואף לאחריה.

פסק בית הדין הארצי כי יחסי העבודה כיחסי שיתוף מתמשכים, דורשים מידה מוגברת של אמון, נאמנות, הגינות ותום לב בתקופת קיומם, ולאחר סיומם. חובות הנאמנות ותום הלב החלות על העובד הן חובות עצמאיות שקיומן אינו תלוי בתניה חוזית מפורשת בין הצדדים.

מה אומר בית הדין לעבודה – מותר או אסור לחייב את העובד לעבור בדיקת פוליגרף ?

אני טוען כי לא ניתן לחייב עובד לעבור בדיקת פוליגרף תימוכין לגישתי אני מוצא בעמדתה של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה בעניין חיוב עובד לעבור בדיקת פוליגרף.

בית הדין הארצי קבע כי לא ניתן לכפות על עובד שנחשד במעשה פלילי לעבור בדיקת פוליגרף ועצם הדרישה לעבור בדיקת פוליגרף עלולה לחייב את המעסיק שעשה כן בפיצוי לעובד.

פיצוי כספי לעובד בעקבות דרישה לעבור בדיקת פוליגרף ותביעת לשון הרע של העובד נגד המעסיק

בקצרה אסביר כי כאשר אתה מעסיק יקר דורש מהעובד לעבור בדיקת פוליגרף בעקבות חשד בגניבה / שקר ועוד… כדאי מאוד שעובדים ומנהלים אחרים לא ידעו מהדרישה הזו.

ואם העובד סירב לעבור את בדיקת הפוליגרף ו/או אם הבדיקה פעלה נגד העובד כדאי מאוד שנתונים אלה לא ידעו עובדים אחרים מלבד העובד עצמו.

במקרה ועובדים אחרים ישמעו כי ישנו חשד כי העובד גנב / שקר ו/או לא עבר את בדיקת הפוליגרף ונמצא שקרן / גנב – העובד יכול לתובע אותך בגין לשון הרע.

וכן אסביר לך מעסיק יקר כי בלשון הרע אין צורך כי תהייה לך כוונה לפגוע בעובד הספציפי גם בלי כוונה לפגוע בשמו הטוב של העובד אתה עלול לשלם פיצוי כספי לעובד וכן אדגיש כי לא בדיקת הפוליגרף קובעת האם לתובע יש שם טוב או לא.

כי גם אם בבדיקת הפוליגרף נמצא כי העובד שקרן וגנב אין לזה משמעות רבה מבחינת שמו הטוב של העובד כי תוצאות הבדיקה לעיתים רבות שנויות במחלוקת.

בית הדין קבע כדלקמן: " אין הכרח כי לשון הרע שהוצאה תנקוב במפורש בשמו של האיש עליו הוצאה. לעיתים די בכך שניתן יהיה להסיק מן הפרסום מיהו אותו פרסונה אליה מתייחסת לשון הרע, על מנת שהדברים שפורסמו יחשבו כלשון הרע".

אספר כי לא מזמן בית הדין לעבודה פסק פיצוי כספי בסך של 20,000 ש"ח לטובת העובד בגין עילת לשון הרע נגד מעסיק על רקע דרישת המעסיק מהעובד לעבור בדיקת פוליגרף כאשר העובד לא ממש עבר את הבדיקה בהצלחה.

בסרטון זה אנחנו מסבירים מתי קמה עילת לשון הרע :

לסיום אסביר לך מעסיק יקר כי עצם העובדה כי העובד מסרב לעבור בדיקת פוליגרף, סירוב זה כשלעצמו לא אומר כי העובד מסתיר את האמת ולכן דבק בו האשם – חלה עליך החובה להוכיח בדרכים כשרות אחרות כי העובד שיקר / גנב ועוד…

כמובן שהעובד במקרים מסוימים יכול לדרוש פיצוי כספי גם בעקבות עילת התעמרות בעבודה ולא רק לשון הרע על רקע האשמות / חשדות גלויים מצד המעסיק בגין מעשים אשר לא הוכח כי עשה בפועל כן גם כאשר תוצאות בדיקת הפוליגרף לא פועלות לטובת העובד.

בסרטון זה אנחנו מדברים מתי קמה עילת התעמרות בעבודה :

להרחבה אודות התעמרות בעבודה היכנס ללינק ⇐ התעללות נפשית במקום העבודה מצד הבוס או העובדים האם עילה להתפטרות וקבלת פיצוי כספי

זכרו ידע הוא כוח ! 

חשוב לציין כי כל מקרה יש לבחון לגופו באופן פרטני ולכן אני ממליץ כי תפנו לעורך דין העוסק בתחום.

הצטרפו לקבוצת פייסבוק המנוהלת על ידי משרדינו העוסקת בנזיקין עדכונים בפיצוי. למען קהל הלקוחות דובר השפה הרוסית אנו מנהלים קבוצה נפרדת – Адв.Таль Раби- Возмещение ущерба.