איך אני מקבל דמי אבטלה בתקופת הקורונה בלי לחכות 90 יום

היום אספר בקצרה על מקרה שבו לקוח שלי ביקש לצאת לאבטלה ולקבל את התשלום בלי לחכות 90 יום – אין לו זמן לחכות, הוא צריך לפרנס את משפחתו היום !!! במיוחד בתקופה מורכבת בצל נגיף הקורונה כאשר העתיד התעסקותי של רבים במשק לא ברור ולא ידוע.

לוגו משרד עורך דין טל רבי
טל רבי עורך דין

דמי אבטלה למתפטר

במקרה של הלקוח שלי הסיבה ליציאה לאבטלה היא אבסורדית.

מחד גיסא המעסיק סירב להוציא את העובד השכיר לחלט מסיבות כאלה ואחרות ומאידך גיסא המעסיק לא סיפק עבודה לעובד וביקש כי לא יגיע בימים הקרובים למקום העבודה, בגין ימים אלה המעסיק לא מוכן לשלם לעובד השכיר שכר עבודה.

תחילה המעסיק בחר להשעות את העובד מהעבודה בלי לפטר אותו. כבר עכשיו אסביר כי מעסיק אינו רשאי להשעות עובד ללא מקור משפטי המסמיך אותו להשעותו.

המעסיק רשאי לפטר את העובד, לצורך כך יש לערוך שימוע ועוד לפני השימוע יש לתת לעובד הודעה מוקדמת לשימוע לפני פיטורים.

בהמשך המעסיק טען כי העובד בחר מיוזמתו לא להגיע למקום העבודה ולכן אין לו להלין, אלא על עצמו.

טענה זו מוטב כי לא הייתה נטענת מלכתחילה במיוחד כאשר השעיית העובד נעשתה בפני חבריו לעבודה שגם היקף העבודה שלהם צומצם כמעט לחלוטין.

למעשה במקרה שלנו העובד השכיר יכול לטעון כי הוא פוטר לאלתר ללא עריכת שימוע ובלי שניתנה לו זכות הטיעון ויכול הוא לבקש אבטלה בלי לחכות 90 יום !

התפטרתי – אפשר עדיין לקבל דמי אבטלה?

חשוב לי להסביר כי חוק פיצוי פיטורים אשר משפיע גם על הזכות שלנו לקבלת אבטלה בלי תקופת המתנה של 90 יום קובע כי כאשר המעסיק פוגע בזכויות שלנו מותר לעובד להתפטר ועדיין לקבל את הזכויות שלו כי רואים את ההתפטרות לעניין חוק זה כפיטורים לכל דבר ועניין.

חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג-1963 קובע כדלקמן: 

התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לעניין חוק זה כפיטורים.

לכן במקרה שלנו לאחר בדיקה של תלושי השכר של העובד התברר כי לא שולמו לו הפרשות סוציאליות כדין ולכן גם אם הטענה כי הוא פוטר לאלתר לא תתקבל בביטוח לאומי, זכותו להתפטר בדין מפוטר ולדרוש מביטוח לאומי לקבל אבטלה בלי לחכות 90 יום.

יודגש כי העובד צריך לשכנע את ביטוח לאומי כי טענותיו אמת בין היתר על ידי הצגת תלוש המשכורת, הסכם עבודה, הפרשות לפנסיה כל אלה ועוד ולהראות כי טענתו היא לגיטימית ואמתית כי אכן התפטר בדין מפוטר רק משום שחלה הרעת תנאים מוחית בעבודתו ו/או זכויותיו הקוגנטיות נפגעו.

וכך כתוב באתר ביטוח לאומי לעניין הזכויות של העובד:

מי שהפסיק את עבודתו מרצונו, בלי סיבה מוצדקת – יתחיל לקבל את דמי האבטלה רק לאחר 90 ימים מיום הפסקת העבודה.

למרות זאת הוא צריך להתייצב בשירות התעסוקה בסמוך להפסקת העבודה, כדי לא לאבד את זכאותו.

_ _ _ _    _ _ _ _

מי שהפסיק את עבודתו מרצונו, מאחת הסיבות שהוגדרו בחוק ובתקנות כמוצדקות – צריך להמציא את המסמכים המתאימים להוכחת טענותיו, ויתחיל לקבל את דמי האבטלה כרגיל.

דוגמאות לסיבות מוצדקות להפסקת העבודה: התפטרות של עובד עקב מצב בריאותי שלו או של בן משפחתו, התפטרות בשל הרעה מוחשית בתנאי העבודה או שנוצרו נסיבות במקום העבודה שלא אפשרו לעובד להמשיך בעבודתו.

שינוי מקום המגורים או שינוי מקום עבודה, ייחשבו גם כן להתפטרות מוצדקת, בתנאי שהמרחק בין מקום המגורים החדש למקום העבודה עולה על 60 קילומטר, או 40 קילומטר לאם לילד שלא מלאו לו 7 שנים.

אתר ביטוח לאומי – > קבלת דמי אבטלה כרגיל.

דמי אבטלה למתפטר טל רבי עורך דין ויועץ עסקי
איך אני מקבל דמי אבטלה בתקופת הקורונה בלי לחכות 90 יום

במאמר מוסגר אציין גם כי מי שלא מרגיש טוב ונאלץ להפסיק לעבוד עקב מצב רפואי שלו או של בני משפחתו יכול לדרוש לקבל אבטלה לאלתר – רק חשוב לציין כי יש לצרף כמובן אסמכתאות רפואיות למשל אישור של רופא משפחה ו/או רופא מומחה ו/או רופא תעסוקתי.

ראה גם מאמרים נוספים שכתבתי, העוסקים בחובות וזכויות של מעסיקים ועובדים כדלקמן:

התעללות נפשית במקום העבודה מצד הבוס או העובדים האם עילה להתפטרות וקבלת פיצוי 

האם המעסיק יכול לדרוש כסף בחזרה מהעובד בסיום יחסי עבודה

גם במקום עבודה חדש מגיע לך לקבל שעת הורות / הנקה | זכויות עובדים

אישור מחלה פיקטיבי | נופש או לימודים בזמן חופשת מחלה | פורום תאונת עבודה

פיטרו אותי מהעבודה בזמן מחלה האם חוקי ?

המעסיק עוקב אחרי בעבודה מה עושים | פרטיות בעבודה מה מותר ואסור

התקף לב בזמן עבודה פיצוי כספי ביטוח לאומי פורום תאונת עבודה

חשוב לציין כי כל מקרה יש לבחון לגופו באופן פרטני ולכן אני ממליץ כי תפנו לעורך דין העוסק בתחום – בהצלחה.