צלקת אצל התינוק או אמו לאחר ניתוח קיסרי האם רשלנות רפואית

נשאלתי בפורום האם צלקת ו/או פגימה ו/או פצע המתגלים אצל התינוק לאחר הלידה יכולים להוות רשלנות רפואית, בנוסף נשאלתי האם מגיע פיצוי כספי לתינוק או אימו בעקבות רשלנות רפואית בניתוח קיסרי.

צלקת אצל התינוק או האם לאחר ניתוח קיסרי האם רשלנות רפואית

צלקת אצל תינוק בעקבות ניתוח קיסרי או לאחריו – רשלנות רפואית

טרם אני אומר את דעתי האישית והמקצועית, אספר לכם כי במקרים רבים קשה להוכיח רשלנות רפואית נוכח חוסר תיעוד רפואי ! הרי צריך להוכיח כי בזמן הניתוח הקיסרי נגרם נזק פיזי לתינוק או לאם כגון פצע או צלקת.

♦הבעיה – כאשר חסר תיעוד רפואי באשר לזנק פיזי לתינוק או ליולדת, קשה יותר להוכיח רשלנות רפואית.

לכן בחרתי לדבר היום על מקרה קיצון שבו נגרם נזק לתינוקת שלימים גדלה, וסביב גיל 29 בחרה להגיש את התביעה שלה בגין רשלנות רפואית בגין צלקת שנגרצה לה על גב ידה הימנית שהתרחשה בעקבות ניתוח קיסרי שבו נולדה או לאחריו, כאשר לא ברור מה גרם לצלקת נוכח חוסר של תיעוד רפואי.

כפי שכבר כתבתי בעבר כי צלקת ״מכערת״ מקנה אחוזי נכות, גם במקרה הנ״ל מומחה מטעם התובעת ומטעם בית החולים ייחס לה נכות רפואית צמיתה בהיותה צלקת מכערת ו/או מגבילה לפי תקנות ביטוח הלאומי.

וכן נכות רפואית בעקבות צלקת מכערת ו/או מגבילה – מזכה בפיצוי כספי.

איך להוכיח רשלנות רפואית בעקבות ניתוח קיסרי שגרם לצלקת לאשה או לתינוק ?

לאחר שהבנו כי צלקת מכערת מקנה אחוזי נכות מכוח תקונות ביטוח לאומי, עכשיו נשאלת שאלה לא פחות חשובה – מה עושים כאשר בית החולים או כל מזיק אחר גרם לך לנזק ראיתי ?!

אסביר – למשל הרופא צריך לתעד את הטיפול שנתן למטופל או במקרה שלנו בית החולים והצוות הרפואי חיבים להקפיד על ניהול מסמכים, פרוטוקלים רפואים ורשומות המתארים את הלידה/ הניתוח הקיסרי וכן יש הכרח לדווח ולרשום כל סיבוך שחל במהלך הלידה על מנת שבעתיד ניתן יהיה ללמוד מהדוח הרפואי מה היה בשטח בזמן הניתוח הקיסרי.

במקרה והצוות הרפואי לא דואג ״ליצור״ מסמכים אלה שנקרא להם תיעוד רפואי, הרי הוא גורם לנו נזק ראיתי נוכח העובדה כי בפועל הוא מקשה עלינו להוכיח כי היה משהו לא בסדר בזמן הניתוח הקיסרי שבמקרים מסוימים ניתן לקרוא לו בשם – רשלנות רפואית !

לכן אסביר כי במקרים שבהם המזיק גורם לנו לנזק ראיתי ⇐ הוא זה שצריך לתת הסבר מניח את הדעת למחדל שלו שכיום מקשה עלינו להוכיח את הרשלנות הרפואית.

כמובן שבמקרה לעיל בית החולים הכחיש כל קשר לטענות הרשלנות שהועלו בכתב התביעה והם טענו כי: ״לכל אורך הטיפול הרפואי, הניתוח הקיסרי ולידת התובעת ניהלה הנתבעת רשומה רפואית, שלמה, תקינה ומלאה הכוללת תיעוד מלא של כל העובדות, הטיפולים, הבדיקות, והתוצאות הרלוונטיות ללידת התובעת. לתובעת לא נגרם נזק ראייתי ויש לדחות על הסף טענות בהקשר זה״.

מה אומר החוק לגבי חובת תיעוד רפואי ?

בקצרה אסביר כי החוק קובע חד משמעית כי מטפל יתעד את מהלך הטיפול הרפואי ברשומה רפואית; הרשומה הרפואית תכלול, בין היתר, פרטים מזהים של המטופל והמטפל וכן תכלול מידע רפואי בדבר הטיפול הרפואי שקיבל המטופל, עברו הרפואי כפי שמסר, איבחון מצבו הרפואי הנוכחי והוראות טיפול; ואולם תרשומת אישית של המטפל אינה חלק מהרשומה הרפואית.

חשוב לי לציין כי במקרה אחר הדגיש בית המשפט כי על חשיבותו של הרישום הנאות במסמכי בית חולים וכן על כך שמקום שצריך לערוך רישום רפואי וזה לא נעשה, ולא ניתן הסבר מניח את הדעת למחדל זה, יועבר נטל ההוכחה בדבר העובדות השנויות במחלוקת אל כתפי הרופא או המוסד שבמסגרתו ניתנו השירותים הרפואיים.

מה קובע בית המשפט כאשר מודבר ברשלנות רפואית במקרה של צלקת אצל התינוק או האם לאחר ניתוח קיסרי ?

תחילה אציין כי במקרה לעיל למרות החוסר בתיעוד רפואי ולמרות כי התובעת לא יודעת כיצד ומתי התרחש אצלה הפצע / צלקת – אם במהלך הלידה הקיסרית או בזמן השהות בפגיה.

קבע בית המשפט כי הפצע או הפציעה שגרמו לצלקת אירעו במהלך שהותה של התובעת בבית החולים, אם – בניתוח הקיסרי, ואם – לאחריו, עת אושפזה וטופלה כפגה; כמפורט להלן.

עוד הוסיף בית המשפט הנכבד כי הוא מקבל את טענת התובעת לחסר או לקוניות ברשומות הרפואיות של בית החולים שגרם לה נזק ראייתי שאינו מאפשר לה הוכחת ההתרשלות על ידי בית החולים.

קביעתו זו של בית המשפט הנכבד נסמכת, בין היתר, על ממצאיו ודעתו של המומחה מטעמה של התובעת, שמוצא בחוות דעתו כי אין די תיעוד ורישום בענייננו, וכי "בהעדר פרטים נוספים קשה להתייחס לסיבות ולגורמים שהביאו להיווצרות פצע זה. מכל מקום ברור שאין מדובר בתופעה שגרתית והעניין מחייב הסבר".

דעתו של המומחה מטעם התובעת, בעצם לא קיבלה מענה ברור וענייני בחוות הדעת מטעם בית החולים, שבחרה לאמר, בלשון: הכל ברור מהמסמכים, סה"כ פצע קטן שעבר.

לסיכום – בית המשפט קיבל את התביעה ופסק פיצוי כספי בסך 85,000 ש״ח, כן בית המפשט הפחית 25% מהפיצוי כי במקרה לעיל התובעת עברה ניתוח חלקי בניסיון לשפר את הצלקת אך בפועל זה רק החמיר את המצב של הצלקת.

מסקנה – גם כאשר אין לך תיעוד רפואי התומך בטענה שלך כי נגרם לך נזק רפואי זה לא סוף פסוק, כן הניזוק צירך לתמוך את טענותיו בחוות דעת מומחה זה עוזר מאוד !

להרחבה אודות רשלנות רפואית היכנס לפרסומים קודמים שלי 

רשלנות רפואית בטיפול ליזר | כייויות מלייזר | תביעה בשל הסרת שיער בלייזר

רשלנות רפואית בעקבות ניתוח עמוד שידרה שהסתבך

רשלנות רפואית בניתוח שאיבת שומן | תביעה נגד הרופא המטפל

רשלנות רפואית בעקבות טיפול שיניים שגרם נזק למטופל | מתי פוסקים פיצוי כספי למטופל

רשלנות בניתוח הגדלת או הקטנת חזה או הרמת חזה | ניתוח פלסטי שהסתבך

זכרו ידע הוא כוח ! 

חשוב לציין כי כל מקרה של נזק גוף יש לבחון לגופו באופן פרטני ולכן אני ממליץ כי תפנו לעורך דין העוסק בתחום.

הצטרפו לקבוצת פייסבוק המנוהלת על ידי משרדינו העוסקת בנזיקין עדכונים בפיצוי. למען קהל הלקוחות דובר השפה הרוסית אנו מנהלים קבוצה נפרדת – Адв.Таль Раби- Возмещение ущерба.