בעיות עם מכס בגלל רכב יוקרה מחו״ל | רכישת רכב ביבוא אישי מחו״ל

לאחר מספר פניות למשרדי בעניין בעיות שנוצרו לאזרחים תמימים עם רשות המיסים – המכס בגין יבוא רכב מחול, היום בפורם תאונת דרכים לא נדבר על תאונת דרכים אלא על תאונת מס הקשורה ברכישת רכב יוקרה מחו״ל.

בדרך כלל הסיפור זהה לכל הפניות כאשר מספר לי הקונה שביקש לרכוש רכב בייבוא אישי מחו״ל כי הוא ייצר קשר עם סוכנות אשר התחייבה לרכוש את הרכב מחו״ל וכן כמובן גם לייבא את הרכב לארץ ולטפל בכל הנושא המיסוי והמכס – לשחרר את הרכב מהמכס ולמסור את הרכב לקונה המאושר.

בעיות עם מכס בגלל רכב יוקרה מחו״ל | רכישת רכב בייבוא אישי מחו״ל
בעיות עם מכס בגלל רכב יוקרה מחו״ל | רכישת רכב בייבוא אישי מחו״ל

הזמנה לחקירה בקשר ליבוא רכב מחו״ל

ההפתעה היא כאשר רשויות המס – המכס יוצרים קשר עם הקונה המאושר שביקש ליבא / לקנות רכב מחו״ל ומעדכנים אותו כי הוא חייב כספים עבור מס קניה, מע״מ ריבית והצמדה וקנס פיגורים בסכומים שיכולים להגיע גם ל – 200 אלף ש״ח וצפונה.

כן המכס יכול לפנות לקונה המאושר בדרישת תשלום לאחר מספר חודשים מיום היבוא של הרכב אבל גם לאחר מספר שנים כך שההפתעה בדרך אליך … השאלה היא רק מתי תקבל אותה.

מה לי ולהפתעה הזו? אתם שואלים בטח.

אענה בצורה מאוד פשוטה, באותם המקרים מתברר כי על פי הסכם הרכישה הסוכנות שאליה פנה הקונה על מנת שתעזור לו בכל הקשור באיתור הרכב בהתאם לצרכי הלקוח, בהליך היבוא / רכישה של הרכב מחו״ל, הובלה ימית וביטוחים, תשלום מיסי יבוא, הוצאות רישוי ותקינה ישראלית – הסוכנות אמורה הייתה לשאת בכל המיסים והעליות בגין יבוא הרכב לארץ עד למסירתו לאזרח – בפועל מרבית הפעמים הסוכנות מתנערת מלקיחת אחריות.

ומה טוענת הסוכנות מנגד כאשר מתגלות בעיות עם המכס בגלל רכישת רכב יוקרה מחו״ל ?

הסוכנות טוענת בדרך כלל כי היא רק מספקת ייעוץ ללקוחותיה שהינם יבואנים של רכבי יוקרה ומסייעת ליבואנים בפרוצדורה הכרוכה ביבוא.

למעשה האזרח הפשוט שביקש לקנות רכב יוקרה מחול הפך בין לילה ליבואן ולו יש עוזרים ומסייעים שביניהם גם הסוכנות.

לסיכום דעתי האישית היא כי לא ניתן לפטור את הסוכנות מאחריות בחבות במס של הקונה שביקש להיעזר בשרותיה המקצועיים לצורך יבוא רכב היוקרה.

הקונה פונה לסוכנות על מנת להיעזר במומחיות שלה הנובעת מחשיפה רחבה לאופי העסקות מהסוג הזה וכן הסוכנות צריכה לדעת את כל מרכיבי העסקה כולל ההיבט המיסוי ובטח שהעזרה ללקוח לא מסתפקת בבחירת הצבע לרכב אלא אם כן נכתב בהסכם בין הצדדים אחרת כפי שאני תמיד אומר כל מקרה לגופו.

ואם אנחנו כבר מדברים על הסכם התקשרות בין הלקוח המעוניין לרכוש רכב יוקרה ביבוא אישי מחו״ל לבין הסכונות אשר מעוניינת לספק שירות ייעוץ מקצועי ומקיף – המלצתי החמה היא לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי משפטי אשר מטרתו היא לבדוק את היקף החשיפה שלכם בעתיד דרישות מיסוייות ואחרות…

כגון מה עושים כאשר מתגלה נזק ברכב או כל פגם אחר לאחר שכבר הרכב עומד בחנייה שלכם בארץ ועוד…

את עמדתי אני תומך בפסיקתו של בית המשפט הנכבד אשר דן במקרה שבו נקבע כי סוכנות רכב נושאת באחריות כלפי רוכש רכב בייבוא אישי מחו״ל גם כאשר נוצר חוב לרוכש למול שלטונות המכס ושם נקבע כדלקמן:

מאחר והנתבעת היא זו שהיתה חייבת, לפי ההסכם בין הצדדים, לשלם את מלוא סכום המס, ומכיוון שלא עשתה כן ולא הסדירה את דרישת המכס, והותירה את התובע לעמוד לבדו מול דרישת שלטונות המכס, הרי על הנתבעת לפצות את התובע בגין הסכום ששילם למכס וכן בסכום ההוצאות אותן הוציא לצורך הטיפול מול המכס.

נקודה נוספת שאתייחס בפורום זה בעתיד זה עניין הבטוחות. לדעתי האישית נכון יהיה בעסקאות מסוימות לבקש מהספק / סוכנות בטוחות שיבטיחו כי העסקה תעבור בצורה חלקה וכי במקרה "שיצוצו" בעיות עם הרכב ספציפית ו/או עם העסקה כולה כמו במקרה דנן – הלקוח יכול יהיה להיפרע מהבטוחה שנינתה לו.

אודות סוגי הבטוחות ועל אופן היישום שלהם בפועל בהסכמים עם הסוכנות אנסה לכתוב בעתיד.

הצטרפו לקבוצת פייסבוק המנוהלת על ידי משרדינו העוסקת בנזיקין עדכונים בפיצוי. למען קהל הלקוחות דובר השפה הרוסית אנו מנהלים קבוצה נפרדת – Адв.Таль Раби- Возмещение ущерба.