שיחה קשה עם המעסיק שהובילה את העובדת לדיכאון – הוכרה כפגיעה בעבודה

היום אנחנו נדבר על מקרה של דיכאון או קושי נפשי שהתפתח בעקבות סכסוך בעבודה, האם במצב שבו לעובד נגרמת ממש טראומה בעקבות שיחה קשה במקום העבודה מגיעה לו פיצוי כספי? ואם נהיה יותר מדויקים האם מדובר באירוע חריג המזכה בפיצוי כספי את העובד?

הצורך באירוע חריג על מנת שנכיר במקרה כתאונת עבודה

על מנת להכיר בהחמרת מצב נפשי כתאונת עבודה צריך להיות אירוע אשר גרם לעובד לפגיעה נפשית. בית המשפט דן במקרה של עובדת שעבדה במרכז פדגוגי במשך שנים. העובדת ניהלה למול  ההנלה משא ומתן באשר לתנאי עבודתה הדברים השתנו בפגישה שהתנהלה בין הצדדים כאשר העובדת עברה ארוע נפשי קשה מאוד.

העובדת נכנסה למצוקה נפשית בעקבות פגישה עם המעסיק

התקיימה פגישה מתוכננת מראש בין העובדת לבין המעסיק, במהלך הפגישה נאמר לעובדת כי מאחר ואינה מוכנה לשמוע על חלופות אחרות לעבודה במקום העבודה הנוכחי, היא תאלץ לסיים את עבודתה. במהלך פגישה זו העובדת הרגישה מצוקה נפשית פגישה זו היתה עבורה בגדר אירוע טראומטי אשר גרם להתקף חרדה ולמצב דיכאוני, הפרעות במצב הרוח, עייפות וחולשה – למחרת השאירה המערערת מכתב התאבדות על שולחנו של המעסיק.

תשלום דמי פיגעה על ידי ביטוח לאומי

העובדת טענה כי במעקבות השיחה הקשה שלה עם המעסיק נכנסה היא למצב של סטרס חרדה וקשה לה לתפקד במקום העבודה. ביטוח לאומי סירב לשלם לה בטענה כי לא הוכח שנגרם אירוע תאונתי תוך כדי ועקב עבודתה של העובדת.

תביעה לבית הדין – דיכאון במקום העבודה מזכה את העובדת בפיצוי כספי

בביטוח לאומי סירבו לשם לעובדת דמי פגיעה לכן העובדת הגישה תביעה לבית הדין האזורי בטענה שבעקבות לחץ בעבודה בעיקר נפשי הוא זה שהוביל אותה למצוקה נפשית.

בית הדין מינה מומחה-יועץ רפואי על מנת שיחווה דעתו בשאלת הקשר הסיבתי בין האירוע בעבודה לבין מצבה הנפשי של המערערת. המומחה קבע בחוות דעתו – המצב הדכאוני ממנו סבלה העובדת התפתח בהקשר לקשיים עם המעסיק שלה, כך שסביר להניח לפחות חלקית, כי קיים קשר סיבתי בין תנאי עבודתה לבין מצבה הנפשי. 

העובדת הצליחה להוכיח קשר בין הלחץ הנפשי בעקבות השיחה עם ההנהלה לבין החמרה במצב הבריאותי נפשי שלה

בית המשפט אמר כי על פי ההלכה, מתח נפשי מתמשך אינו מבסס הכרה במצב נפשי כפגיעה בעבודה, ויש לבודד את האירוע החריג ולבחון את השפעתו. המיקרוטראומה הפסיכיאטרית לא הוכרה בפסיקה.  אך ניתן להכיר בקשר סיבתי בין אירוע חריג בעבודה, כמשמעותו בפסיקה, לבין הליקוי הרפואי גם בדרך של החמרה. במקרה דנן לאור חוות דעתו של המומחה ובמיוחד לאור התשובות שלו לשאלות ההבהרה שהופנתה על ידי בית הדין עולה כי העובדת עמדה בנטל המוטל עליה.

פגיעה במצב הנפשי של העובדת גרם לפגיעה בעבודה

בית הדין קבע כי במקרה דנן הוכח קיומו של קשר סיבתי בין האירוע החריג לבין מצבה הנפשי על דרך ההחמרה, המצדיק הכרה בהחמרה במצבה הנפשי כפגיעה בעבודה.

בנוסף מוזמנים לקרוא בנושא של התעמרות בעבודה / התנכלות בעבודה ופיצוי כספי המגיע לעובד או העובדת אשר הוכיחו כי מדובר בהתנהגות מטרידה ומשפילה המופנית כלפיהם באופן מתמשך מצד המעסיק ⇐ התעללות נפשית במקום העבודה מצד הבוס או העובדים האם עילה להתפטרות וקבלת פיצוי כספי.

ראה גם ⇐ מקרה שבו העובד קיבל התקף לב / אוטם בשריר הלב בזמן העבודה בעקבות צעקות וכעס רב שהוביל למתח נפשי  ⇐ התקף לב שנגרם בעקבות סכסוך בעבודה מזכה אותך בפיצוי

וגם ⇐  התקף לב בזמן עבודה פיצוי כספי ביטוח לאומי פורום תאונת עבודה.

זכרו ידע הוא כוח ! 

חשוב לציין כי כל מקרה של התעללות נפשית במקום העבודה, התעמרות בעבודה ו/או לשון הרע יש לבחון לגופו באופן פרטני ולכן אני ממליץ כי תפנו לעורך דין העוסק בתחום.

הצטרפו לקבוצת פייסבוק המנוהלת על ידי משרדינו העוסקת בנזיקין עדכונים בפיצוי. למען קהל הלקוחות דובר השפה הרוסית אנו מנהלים קבוצה נפרדת – Адв.Таль Раби- Возмещение ущерба.